utorak, 22. prosinca 2015.

Akumulatori

Akumulatori su naprave u kojima se električna energija pretvara u kemijsku i ostaje u njoj pohranjena, a zatim se prema potrebi može ponovo pretvoriti u električnu. To pretvaranje električne u kemijsku energiju znamo kao punjenje, a pretvaranje kemijske u električnu kao pražnjenje.

Punjenje akumulatora

Punjenje se vrši tako da se on spoji na prikladan izvor istosmjernog napona na način da pozitivni pol ispravljača za punjenje spajamo na pozitivni pol akumulatora. Na taj način kroz njega protječe struja i izazove kemijsku reakciju.

Vrste akumulatora

Prvi električni akumulator razvio je J.W.Ritter još davne 1803.g. Danas razlikujemo dva tipa akumulatora: olovni i alkalijski.
Olovni je razvio fizičar G. Plante 1859.g. On sadrži dvije olovne ploče, elektrode(anodu i katodu) uronjene u sumpornu kiselinu koja je razdrijeđena s vodom. Najčešći su oni koji daju napon od 2V po ćeliji. S obzirom da je za automobile potreban napon od 12V, onda se u akumulator ugrađuje 6 takvih serijski povezanih ćelija. Postoji nekoliko stvari na koje treba obratiti pozornost prilikom korištenja olovnog akumulatora. On ne smije stajati dugo van upotrebe bez dopunjavanja i ne smije biti izložen jakim strujnim udarima. Ako se prazni ili puni jačom strujom, smanjit će mu se kapacitet. Također, kapacitet će mu se smanjiti i kod niskih temperatura pa s takvim akumulatorima možemo imati više problema tokom zimskih mjeseci. Potrebno je paziti i da ne dođe do direktnog kratkog spoja na njegovima priključcima jer to može izazvati veliko iskrenje koje može dovesti do požara, opeklina, oštećenja vida pa čak i do eksplozije.

Alkalijski akumulator jednakog kapaciteta je lakši i čvršći od olovnog, može izdržati nagla pražnjenja i dugutrajniji je. No, kapacitet mu slabi tokom vremena, ima manju korisnost i neusporedivo je skuplji od olovnog.


Akumulatori u automobilu

U automobile s dizelskim motorima se u pravilu postavljaju jači akumulatori. Prosječni kapacitet akumulatora je tako za automobile s dizelskim motorima oko 75 Ah(Amper sati), dok za benzinske motore je oko 55 Ah. Prosječno vrijeme trajanja akumulatora ovisi o učestalosti vožnje, no neki prosjek je oko 3 do 6 godina. Mnogo renomirani proizvođači stoga nude i garanciju do 3 godine. Preporuka je prilikom svakog servisa provjeravati stanje akumulatora kako bi izbjegli neugodnosti na cesti.